Triade van Wing



Door de andere manier van denken ontstaat er een triade (3 kenmerken die elkaar beïnvloeden) van stoornissen. Deze triade moet samen voorkomen om van autisme te kunnen spreken ( Lorna Wing).



 
Deze stoornissen spelen op elkaar in en zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Er kan geen adequaat sociaal gedrag zijn zonder goede communicatievaardigheden en vice versa. Ook een beperkte verbeelding heeft hier invloed op. Iemand die bijvoorbeeld enkel over planeten kan praten, zal al



De gevolgen op vlak van communicatie:

Communicatie is een domein waar het samenbrengen van verschillende details en daar een juiste betekenis aan verlenen zeer belangrijk is. Denken we maar aan de nuances in de gesproken taal, de betekenis van bijgevoegde gebaren of mimiek. Om iets juist te begrijpen is het dikwijls nodig om wat gecommuniceerd wordt in de juiste context te plaatsen. Omdat dit moeilijk is voor personen met autisme, is het voor hen moeilijk figuurlijk taalgebruik of impliciete boodschappen te vatten.


Kinderen met autisme hebben het moeilijk met verbale overvloed en hebben het hierdoor dikwijls moeilijk om meervoudige opdrachten te begrijpen of reageren niet op wat hen wordt gevraagd of gezegd. Wanneer boodschappen visueel worden ondersteund (bijvoorbeeld met pictogrammen) lukt dit beter.

Kinderen met autisme kunnen soms moeilijk verwoorden wat ze denken en voelen. Soms richten ze zich op details die voor hen belangrijk zijn, maar waardoor het verhaal moeilijk te volgen is. 

Bijvoorbeeld een jongen heeft zich verbrand en vertelt dat het gebeurd is op een plaats waar je stil moet zijn. Na het stellen van enkele bijkomende vragen blijkt dat hij zich verbrand heeft in een sauna. Hij vertelde op geen enkel moment dat het in de ruimte heel warm was. 
 
Letterlijk Taalgebruik




De gevolgen op vlak van sociale interactie:


Sociale situaties zijn vaak een verzameling van verschillende prikkels, regels en ervaringen, stel je maar eens een druk bijwoonde receptie voor.

In zulke situaties gelden ook regels die niet altijd zichtbaar zijn maar wel verondersteld gekend te zijn. Deze regels bepalen vaak het gedrag dat je moet stellen. Ook naargelang de situatie hebben mensen gevoelens of gedachten die bij deze situatie horen. Het inschatten van al deze zaken is uiterst moeilijk voor personen met autisme. Mensen met autisme kunnen zich moeilijk inleven in wat iemand anders denkt of voelt. Hierdoor kunnen zij onvoldoende rekening houden met deze gedachten of gevoelens en daardoor ook geen aangepast gedrag stellen.
 
Moeilijk kunnen inleven.




De gevolgen op vlak van verbeelding en soepel handelen:


Door het zich richten op details hebben mensen met autisme vaak geen oog voor de essentiële betekenissen van een situatie. Het kind ervaart zijn leven eerder gefragmenteerd, een aaneenschakeling van losse gebeurtenissen waardoor het langzamer nieuw gedrag leert of een bepaald gedrag sterk koppelt aan een bepaalde context.

De details zijn vaak de elementen waar ze zich op richten om voor zichzelf een betekenis te geven aan de situatie. 

Bijvoorbeeld “gaan zwemmen” houdt steeds in dat papa meegaat, dat achteraf een cola wordt gedronken in de cafetaria en dat mama thuis eten maakt. Als één van deze elementen ontbreekt of wijzigt noemt de situatie niet meer “gaan zwemmen” en kan daar reactie op komen.

Om die reden hebben personen met autisme het vaak moeilijk met plotse veranderingen of veranderingen en houden ze van herhaling en duidelijke situaties.

Ze hebben dikwijls ook een zwak ontwikkeld tijdsbesef en tijdsperspectief waardoor ze overvallen worden door (onverwachte) gebeurtenissen, met angstige, koppige of agressieve reacties als gevolg. 
Voorspelbaarheid & verduidelijking van tijd


Kinderen met Autisme zelf aan het woord! 



Oefening: