Door de andere manier van denken ontstaat er een triade (3 kenmerken die elkaar beïnvloeden) van
stoornissen. Deze triade moet samen
voorkomen om van autisme te kunnen spreken ( Lorna Wing).
Deze
stoornissen spelen op elkaar in en zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Er
kan geen adequaat sociaal gedrag zijn zonder goede communicatievaardigheden en
vice versa. Ook een beperkte verbeelding heeft hier invloed op. Iemand die bijvoorbeeld
enkel over planeten kan praten, zal al
De gevolgen op vlak van communicatie:
Communicatie is een domein waar het
samenbrengen van verschillende details en daar een juiste betekenis aan
verlenen zeer belangrijk is. Denken we maar aan de nuances in de gesproken
taal, de betekenis van bijgevoegde gebaren of mimiek. Om iets juist te
begrijpen is het dikwijls nodig om wat gecommuniceerd wordt in de juiste
context te plaatsen. Omdat dit moeilijk is voor personen met autisme, is het
voor hen moeilijk figuurlijk taalgebruik of impliciete boodschappen te vatten.
Kinderen met autisme hebben het moeilijk met verbale overvloed en hebben het hierdoor dikwijls moeilijk om meervoudige opdrachten te begrijpen of reageren niet op wat hen wordt gevraagd of gezegd. Wanneer boodschappen visueel worden ondersteund (bijvoorbeeld met pictogrammen) lukt dit beter.
Bijvoorbeeld een jongen heeft zich verbrand en vertelt dat het gebeurd is op een plaats waar je stil moet zijn. Na het stellen van enkele bijkomende vragen blijkt dat hij zich verbrand heeft in een sauna. Hij vertelde op geen enkel moment dat het in de ruimte heel warm was.
Letterlijk Taalgebruik |
De gevolgen op vlak van sociale interactie:
Sociale situaties zijn vaak een
verzameling van verschillende prikkels, regels en ervaringen, stel je maar eens
een druk bijwoonde receptie voor.
In zulke situaties gelden ook regels die
niet altijd zichtbaar zijn maar wel verondersteld gekend te zijn. Deze regels
bepalen vaak het gedrag dat je moet stellen. Ook naargelang de situatie hebben
mensen gevoelens of gedachten die bij deze situatie horen. Het inschatten van
al deze zaken is uiterst moeilijk voor personen met autisme. Mensen met autisme
kunnen zich moeilijk inleven in wat iemand anders denkt of voelt. Hierdoor
kunnen zij onvoldoende rekening houden met deze gedachten of gevoelens en
daardoor ook geen aangepast gedrag stellen.
De gevolgen op vlak van verbeelding en soepel handelen:
Door het zich richten op details hebben
mensen met autisme vaak geen oog voor de essentiële betekenissen van een
situatie. Het kind ervaart zijn leven eerder gefragmenteerd, een
aaneenschakeling van losse gebeurtenissen waardoor het langzamer nieuw gedrag
leert of een bepaald gedrag sterk koppelt aan een bepaalde context.
De details zijn vaak de elementen waar ze zich
op richten om voor zichzelf een betekenis te geven aan de situatie.
Bijvoorbeeld “gaan zwemmen” houdt steeds in dat papa meegaat, dat achteraf een
cola wordt gedronken in de cafetaria en dat mama thuis eten maakt. Als één van
deze elementen ontbreekt of wijzigt noemt de situatie niet meer “gaan zwemmen”
en kan daar reactie op komen.
Om die reden hebben personen met autisme
het vaak moeilijk met plotse veranderingen of veranderingen en houden ze van
herhaling en duidelijke situaties.
Ze hebben dikwijls ook een zwak
ontwikkeld tijdsbesef en tijdsperspectief waardoor ze overvallen worden door
(onverwachte) gebeurtenissen, met angstige, koppige of agressieve reacties als
gevolg.
Voorspelbaarheid & verduidelijking van tijd |
Kinderen met Autisme zelf aan het woord!
Oefening: