Voor de lesgever

1. Situering Blog in het leerplan.

 Leerplandoelstellingen

Leerplan secundair onderwijs TSO TV Opvoedkunde, 3e graad, Gemeenschapsonderwijs, 2004/268
leerplandoelstelling 9, p. 7

9. Een omschrijving geven van autismespectrumstoornissen.
Met voorbeelden kenmerken uitleggen van een persoon met ASS

Het belang formuleren van een juiste vroegtijdige diagnose voor het orthoagogisch handelen.

Kenmerken van het gedrag plaatsen t.o.v. andere stoornissen.

Aandachtspunten in de begeleiding uitleggen.

 

2. Toelichting didactisch inzetten van de Blog in de klas.

De blog "Onder de loep: Autisme!" wordt ingezet als medium om zich verder in het onderwerp autisme te kunnen verdiepen. Het geeft de leerling de mogelijkheid, naast het bereiken van de vakgebonden leerdoelen, de leerstof zelfstandig te verwerken en verwerven ( ondersteuning).

Het geeft tevens de leerling de mogelijkheid zijn eigen ervaringen, vorderingen bij te houden en hierover te reflecteren.
De blog zal tijdens de les " Onder de loep: Autisme!" meegegeven worden als huiswerk/ondersteuning tot het verwerken en verwerven van de leerstof. De volgende les zal er zeker aandacht besteed worden aan een terugkoppeling of feedbackmoment.
 

2.1.De inleiding van de Blog ( didactiek) omvat volgende onderwerpen: 

  • Vooraf goede afspraken met de klas
  • Eenmalige klassikale instructie geven: Hoe schrijf ik een goed blog bericht
  • Wat later een klasgesprek: Hoe wordt het gebruik van een blog ervaren? Wat kan beter, wat kan anders,....)

2.2. De meerwaarde van de Blog , als aanvulling op de les:

  • Leerling leert kort en bondig formuleren, aan de hand van eigen ervaringen
  • Ouders kunnen een kijkje nemen op de blog, vergroten van de betrokkenheid
  • Via de blog kunnen de leerlingen en de leerkracht nog eens teruggrijpen naar leerstof of ervaringen eerder in het schooljaar

2.3. Binnen de Blog worden volgende instrumenten gebruikt:

  • Educaplay: Prima manier om leerstof om zelfstandig te leren en leerstof te verwerken en vast te zetten.
  • Xerte: Versterken van het leerpoces door het gebruik van dit medium. De leerinhoud wordt interactief, aanschouwelijk en activerend aangeboden. De leerling kan de oefening zelfstandig op zijn/haar eigen tempo doornemen, waardoor er sprake is van individualiserend onderwijs.
  • Presentaties: Letterlijk zichtbaar maken van de leerstof
  • You Tube fragmenten: Ter verduidelijking en " realistischer" maken ( beleving) van de leerstof. 

3. Didactische principes die gehanteerd werden bij de opbouw van de Blog.

Activiteitsprincipe:
De leerling kan actief meedenken, meewerken,...
De leerling wordt gestimuleerd om actief deel te nemen aan het eigen leerproces.

Belangstellingsprincipe:
Met behulp van de blog tracht ik de interesse van de leerling te verhogen, zodat de leerling naast het actief meewerken, het ook graag doet.

Aanschouwelijkheidsprincipe:
De leerling krijgt concrete informatie aangeboden met een uitgebreid aanbod van illustraties, oefeningen, filmpjes,...

Herhalingsprincipe:
De blog is een aanvulling op de les, de leerlingen cursus, de presentatie... Het geleerde wordt dus voldoende herhaald om een blijvend leerresultaat te kunnen bereiken.

Integratieprincipe:
De leerstof op de blog sluit aan bij de informatie verkregen in de les. Er is een zekere voorkennis aanwezig.

Individualisatie - differentiatieprincipe:
De blog houdt er rekening mee dat de leerling de leerstof op zijn eigen tempo kan doorlopen.


 4. Het belang van het gebruik van deze Blog kan ook toegelicht worden aan de hand van de ICT diamant. 

Voet 1: Positief
De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren.
Naast het ontwikkelen van een positieve houding ten aanzien van ICT, wordt ook de bereidheid om ICT te gebruiken als middel bij het leren, aangescherpt. ICT heeft behalve een aanvullende rol tevens een remediërende en compenserende rol.

Voet 2: Veilig
De leerling leert ICT te gebruiken op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier.

Voet 3: Oefenen
Nadat de leerling nieuwe leerinhouden heeft verworven, is het van belang voldoende mogelijkheden aan te bieden om deze te kunnen oefenen. 
De meerwaarde van deze vorm van ICT integratie kan onder meer bestaan uit variatie ( oefenvorm, leerstijl,...) en differentiatie ( tempo, niveau,..)

Voet 4: Leren
De leerling kan op zijn eigen tempo zelfstandig leren in een door ICT ondersteunde omgeving. 

Voet 6: Zoeken
De leerling kan door middel van ICT digitale informatie opzoeken, verwerken, bewaren,...

Voet 7: Informatie

Voet 8: Communicatie
De leerling gebruikt ICT om op een veilige, verantwoorde en doelmatige manier te communiceren..

 
ICT Diamant
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten