IJsberg model:
Slechts 10% van een ijsberg is zichtbaar / drijft boven.
Zo is het ook vaak bij mensen met autisme. Wat zichtbaar is, is hun gedrag. Wat
niet zichtbaar is, zijn hun onderliggende problemen.
Problemen die met
prikkelverwerking, samenhangdenken, inlevingsvermogen, planning en
probleemoplossing, communicatie, sociale interactie en verbeelding te maken
hebben.
Tips naar aanpak:
Hoe kan je kinderen met autisme helpen op het vlak van sociale interactie?
Hoe kan je kinderen met autisme helpen op het vlak van communicatie?
- Geef voldoende bedenktijd om te reageren
- Niets is logisch en vanzelfsprekend
- Geef duidelijke boodschappen en zorg indien mogelijk voor visuele ondersteuning
- Vermijd open vragen (zoals waarom), stel ja/neen vragen
- Zeg wat je doet en doe wat je zegt
- Gebruik geen vage of dubbele boodschappen
- Gebruik zo weinig mogelijk nuances
Hoe kan je kinderen met autisme helpen op het vlak van sociale interactie?
- Zorg dat de ( ongeschreven) regels duidelijk zijn, zeg wat er verwacht wordt.
- Gebruik visuele hulpmiddeltjes
- Gevoelens die je hebt zoveel mogelijk rustig en verhelderend bespreken
Hoe kan je
kinderen met autisme helpen op het vlak van verbeelding en soepel handelen?
- Verhelder en verduidelijk veel
- Maak voorspelbaar
- Geef voldoende informatie bij nieuwe activiteiten
- Als je zegt dat iets niet mag… zeg dan ook wat wél mag